În România mor mai mulți oameni pe șosele decât mor oameni aflați în țări în plin război. Și totuși se circulă agresiv, într-o impunitate de speriat. Este destul să iei taxiul să traversezi orașul pentru a vedea colecția de nesimțiți ai respective ore de pe șosele. Toată lumea pare că își poate permite orice. Poliția sigur nu își face treaba, tocmai pentru că toată lumea își poate permite orice.
În continuare voi înșira câteva tehnici ale nesimțiților care blochează orașele. Pentru că orașele sunt blocate de nesimțiți nu de primăriile care nu ar face nimic.
1. Folosirea abuzivă a benzilor pentru obligatoriu la stânga sau dreapta. Totul e clar, șmecherii profită de benzile goale pentru a se băga în față. La semafor te trezești cu ei înainte. Îți intra în față, trebuie să-i lași și în spatele tău crește cârnațul de mașini conduse de șoferi civilizați. S-a calculat, în alte țări, firește, că folosirea acestor modalități de a te băga în față încetinește traficul până la a tripla timpul pentru șoferii corecți. Și poliția ce face? Chiar dacă e în intersecție închide ochii. Ei te trag pe dreapta pentru altele.
2. Depășirile pe linia de tramvai. Da, șmecherii depășesc coloanele pe linia de tramvai în timp ce oamenii corecți trebuie să stea uneori de 4 ori mai mult decât ar fi fost necesar dacă trăiau într-o lume fără șmecheri. Poliția ce face? Nimic. Pe Agronomiei, în direcția Piața Presei, seară de seară poliția e în intersecția de la Sofitel și seară de seară se fac agenții că dirijează traficul în timp ce îi doare în cur de cei care intra cu viteză în intersecție de pe liniile de tramvai.
3. Parcările ilegale. În special cele făcute pe carosabil, sau cele care ies în carosabil și îngustează sensul de mers. Unii parchează în intersecții, pe linia de tramvai, unii dublează, alții blochează intrările pe străzi secundare mărind mult timpul de făcut stânga sau dreapta. Se parchează în parcuri pe alei și toți cei care intră sau ies din aceste parcări informale îngreunează traficul!
Toate aceste mârlănii ale greucenilor din trafic sunt tolerate de Poliție. Amenzile se dau puține și nesistematic. Unii mai iau șpagă, alții anulează amenzile din pix, pe altele le anulează judecătorii. Și, pentru că nu pedepsește majoritatea celor care greșesc, Poliția pierde autoritatea morală și este întâmpinată cu „da de ce mă amendați pe mine, pe ceilalți dinaintea mea nu i-ați văzut? Pe ăsta de ce nu-l opriți?”
În oraș, mârlăniile se fac la viteză cât de cât redusă. Mor oameni pe treceri de pietoni, dar mârlanii nu omoară zilnic. Pentru că sunt virtuali campioni de raliuri, în mintea lor, scapă de obicei fără incidente. Totuși aceleași persoane, aceiași mârlani, în afara orașului se comportă la fel. La viteză mare, în curbe, pe contrasens, iau vieți. Poliția nu-i vede! Poliția sta cu radarul în zone cunoscute de mârlani. Încetinesc, trec, nu li se întâmplă nimic, accelerează, ucid.
Putem scăpa de ei rărindu-i în orașe. Parcările ilegale să fie pedepsite drastic (după doua-trei parcări ilegale să-ți fie radiată mașina din circulație) și să nu scape nimeni, depășirile pe linia de tramvai și pe banda speciala stânga sau drapta, la fel.
Idei pentru primari – cum să gestioneze locurile de parcare
Nu este al patrulea punct din enumerarea de mai sus, dar este totuși nesimțire: să ai mașină și să îți cumperi o a doua sau o a treia și să le lași pe domeniul public!
Proprietatea unei mașini nu este un drept, cum cred mulți români, este un privilegiu. Un privilegiu pentru care proprietarii trebuie să plătească pentru neplăcerile produse tuturor celor care nu au mașini.
De la asta trebuie să plece schimbarea. Aici este ceea ce trebuie să schimbe Firea în București și ceilalți primari în restul țării. Și se poate face simplu și neaparat sângeros!
Să ne închipuim că Primăria Capitalei va decreta că peste un an orice mașină parcată pe carosabil, indiferent dacă acest „carosabil” este sau nu în spatele blocului, orice mașină parcată pe trotuare, în parcuri, pe alei va plăti o amendă de 100 de euro! Și după miezul nopții, dacă este încă parcată ilegal, încă o sută și tot așa.
Și să ne închipuim că angajează part-time pensionari, pe care îi dotează cu camere foto cu GPS și conectate la un server al Primăriei, sau cu telefoane inteligente care să facă același lucru și cu care să transmită instant fotografii cu mașinile parcate ilegal și cu numerele acestora. Pensionarii ar lua 10 euro pe mașină când sunt primii care ar raporta-o!
Închipuiți-vă acum că amenzile ar veni în fiecare zi. Ceea ce s-ar întâmpla în momentul imediat următor ar fi o explozie de cerere pe piața parcărilor! La început scumpe, dar cererea va duce la apariția de parcări private. Unii și-ar asfalta curțile sau grădinile, alții ar construi parcări, marii dezvoltatori ar face parcări supraetajate. Și prețul ar lua-o la vale!
Să ne înțelegem, Primăria nu trebuie să facă parcări! A făcut la Univeristate și e tot timpul goală? Never again!
Că tot își dorește 80% din populație un regim autoritar ar fi un bun exercițiu să înveți să parchezi corect, plătind pentru parcare la destinație sau în spatele blocului. Printre blocuri nu sunt locuri de parcare, blocurile nu au fost gândite cu parcări.
Eu unul, de șmecherii din trafic și de toți cei care cred că mașina e un drept, m-am săturat.
Poza este din trafic. Se vede că dubița de la semafor intră chiar la semafor în dreapta să meargă înainte. Mașina de după ea tocmai încetinește și face același lucru, a treia încă nu a pus frână. Mașinile care stau corect pentru înainte trec de semafor câte 3-4 o dată!