Lupta Uber-Taxi, faza pe piață

    La ședința Consiliului PMB înterzicerea Uber și Taxify a apărut pe ordinea de zi minute înainte de începerea ședinței. Consilierii USR, singurii care mai fac opoziție au fost luați prin surprindere. Nu la fel de surprinși au fost reprezentanții taximetriștilor care au venit la ședință. Normal, gurile rele spun că mulți politicieni au licențe de taxi, ori Uber-ul le e dușman. Și s-a interzis.

    Azi Piața Victoriei a fost învadată de taximetriști, cu numere de București dar și de Ilfov. Îmbrăcați ca interlopii, majoritatea lor, păreau că vor să facă opoziție la ce promisese Gabriela Firea cu o seară înainte, adică ținute decente. Bine, promisiunea a fost mai lungă și ar fi sunat bine dacă ar fi îndeplinită înainte de a interzice Uber. Să se ridice toți taximetriștii la nivelul celor de la Black Cab și nu am nimic împotriva lor!!!! Dar să interzici un serviciu decent pentru a mă obliga să merg cu unii care arată ca niște infractori, asta e un atentat la siguranța mea!

    Am fost client de taxi peste 20 de ani. Client Uber sunt de abia un an.

    Pentru orășeanul boem maieul îmbrăcat vara peste pieptul păros cu tatuaje de penitenciar pe spate sau hanoracul cu glugă violet sunt agresiuni vizuale care vin în întâmpinarea agresiunii verbale ”50 de lei”, pentru o cursă de 8 lei 50. ”Dai și tu 80 de lei, șefu”, de la Gara de Nord la Otopeni, dacă dai peste unul generos. La fel atitudinea, privirea, sunt gesturi care în ghetou sunt indispensabile pentru supraviețuire sau menținerea în partea superioară a lanțului trofic, dar care, în centru, cu clienți obișnuiți sunt mai mult decât agresive.

    Uber nu a câștigat Bucureștiul cu prețurile. Puteau să fie de 10 ori mai scumpi și oamenii tot mergeau cu ei. Cred că este vorba de legătura care se stabilește între șofer și client atunci când se ”împarte” o mașină. Fiecare are stocat pe telefon numele celuilalt, șoferul arată mai civilizat, mașina este curată, mai mare sau mai nouă decât un taxi, o cursă de 8 lei 50 face 8 lei 50 și nu 50 de lei și mașina vine! Chiar dacă stai în Berceni! Unde, să recunoaștem, taxiul nu vine nici chemat!

    Înainte să apară Uber chemam prin telefon taxi acasă și nu venea nimeni. Chemam prin aplicație și nu venea nimeni. Apoi ieșeam pe jos 300 de metri până la piață și acolo erau ei, taximetriștii, stațiile pornite, aplicațiile pornite pe tablete, le ignorau pe toate, apoi când îi abordam începeau cu ”mă retrag în Militari”, ”șefu, 30 până la Universitate”, ”prea departe”, ”prea aproape”, ”vedeți la colegul meu, eu am oprit că vreau să mănânc”, etc.

    Recent am avut musafiri din Italia. Pentru cadouri pentru acasă i-am dus la Mall Băneasa și i-am lăsat acolo să iau copiii de la școală. Le-am spus că la întoarcere să ia un taxi până acasă dar, dacă taximetristul refuză să pornească ceasul, să nu dea mai mult de 25 de lei. Au încercat săracii o oră să se urce într-un taxi deși erau atât de multe. 50 de euro a fost prețul maxim care li s-a cerut. 50 de lei, minim. M-au sunat disperați să merg după ei dar, cum eram blocat în trafic le-am sugerat să-și instaleze Uber pe telefon. Și l-au instalat. Cursa i-a costat 12 lei și 40 de bani! De fapt nu e vorba de bani, e vorba de principiu. Dacă ar fi așa de ce nu ne-ar cere vânzătoarea 100 de lei pe kilul de carne, dacă prețul e doar 25? Că am avea bani în buzunar să plătim 100!

    Am mai avut un prieten japonez care s-a urcat de la Intercontinental în taxi. Șoferul l-a întrebat de unde este și s-a bucurat că era japonez: ”dacă erai chinez sau altceva nu te luam, că chinezii negociază prea mult, pierdere de timp”. Apoi i-a cerut 80 de lei spunându-i că ”În Japonia aveți salariile mari și la taxi tot atât dai”.

    Da de unde , nesimțitule, în Japonia pornirea este 660 de yeni. De fapt ia uitați-vă la prețurile din Japonia. Primul km este inclus în cei 15 lei și 19 bani!

    Taxi Start (Normal Tariff) 15.19 lei
    Taxi 1km (Normal Tariff) 11.74 lei
    Taxi 1hour Waiting (Normal Tariff) 127.72 le

    De fapt, la cursa de 3,9 km pentru care el cerea 80 de lei, în Japonia, cu o Toyota Crown, cu taximetrist îmbrăcat în uniformă, cu chipiu și mănuși albe în mâini, cu canapele îmbrăcate în dantelă albă schimbate în fiecare zi, costul ar fi fost de 60 de lei fără câțiva bani! Și de fapt nu cred că m-ar deranja să fie atât de scump dacă ar fi sigur, dacă șoferii ar fi îmbrăcați în uniforme, dacă ar fi canapele îmbrăcate în dantele, dacă ar da bon fiscal, rest.

    Cam atât am avut de spus. Uber în București a fost singura chestie civilizată care mai dădea acestui oraș un aer boem. Gata, s-a dus! Ne-am întors în trecut! Nu vă închipuiți că Firea o să-i învețe pe taximetriști să se comporte cu clienții! Nope! Dar nici să nu vă închipuiți că o să mă vedeți pe mine lăsând în taxi 50 de bani la cursă! Pot să crească prețurile cât vor, dacă voi considera că merită voi plăti! Dacă nu, nu, iau mașina, aglomerez traficul! În RATB-ul care circulă cum circulă, nu mă prindeți, deși în străinătate am fost întotdeauna un fan al transportului în comun!

    PS. Un coleg de redacție plecând de la ziar la 12 noaptea s-a urcat în taxi pentru a primi în față un levier. S-a trezit fără dinți într-un șanț, dezbrăcat, fără ceas la mână și fără banii de taxi. Doar atât avea la el. Ceasul era de 2 lei. Autor necunoscut. Poate omul conduce și astăzi, poate era la protest, cine știe?

    PS2. Când a adus-o pe soția mea acasă un taximetrist a întrebat-o pe unde să iese spre bulevard. Ea plătise deja și avea portofelul deschis în mână. În momentul de neatenție, ea arătându-i omului strada, taximetristul i-a sustras toate bancnotele din portmoneu. Abia acasă și-a dat seama că se întâmplase ceva dubios și a vrut să verifice dacă primise corect restul. Nici măcar restul nu-l mai avea. O cursă de 15 lei se transformase într-una de câteva sute. L-a luat de la Universitate. Autor necunoscut. S-a întâmplat recent, sigur era la protest.

    Pozele de mai jos sunt de astăzi!

     

    Spune-ți părerea