În general obișnuiesc să iau pulsul tuturor televiziunilor, chiar dacă prefer doar unul, cel mult două posturi TV. Cel mai bine este să știi cu ce contra argumente, culese de pe la emisiunile TV, te-ar putea ataca mama, tata sau socrii, într-o eventuală dispută. Așa că, acum două zile aveam televizorul pornit pe fundal, de ceva timp, pe Antena 3. Ceva mi se părea foarte, foarte ciudat. Nu eram tocmai atentă și nu era chip să îmi dau seama ce mă deranja. Mai ales că exista și un interval anume la care se producea acel „ceva”. M-am oprit în cele din urmă din ce făceam și mi-am orientat toată atenția către TV. Și, bingo! Am realizat că pauzele de publicitate dintre reprizele de știri erau dedicate în exclusivitate unor reclame tip teleshopping, cele mai enervante și mai plictisitoare invenții ale advertiserilor. Lipseau cu desavârșire spoturile clasice. Așa ceva, pe un post de talia Antenei 3 era cel puțin… grav. Explicația urmează în cele de mai jos:
Protestele masive din stradă, din ultimele săptămâni, au fost relatate în fel și chip de toată presa autohtonă și internațională. Câteodată în stil halucinant de-a dreptul. Cel mai greu pentru consumator a fost să cearnă informațiile. Și probabil cel mai ușor să remarce ușurința cu care erau lansate teorii și opinii care mai de care mai șugubețe. Reacția unei părți importante a întregului care face să funcționeze mass-media, cea care asigură cea mai mare parte parte a bugetelor, nu a întârziat să apară.
Branduri mari precum Coca-Cola, Procter&Gamble, Metro, Pepsi, Sanofi și-au retras campaniile publicitare de pe cele două posturi TV (Antena 3 și RTV) care au prezentat protestele ca pe niște adunări făcute la comandă cu scopul de a destabiliza țara. E adevărat că senzaționalul vinde, că se practică cu succes folosirea celebrei benzi, galbenă sau roșie, cu textul Breaking News pe burtiere sau în loc de header – vezi ziarele, televiziunile și site-urile de can-can care înregistrează audiențe uriașe – dar minciuna sau denaturarea unor evenimente vor fi întotdeauna amendate într-un fel sau altul, mai devreme sau mai târziu. De data asta reacția clienților de publicitate care plătesc bani grei televiziunilor a fost rapidă și a urmat un trend ascendent.
O companie mare investește de regulă sume enorme în construirea brandului propriu și nu se va asocia niciodată cu parteneri de afaceri care ar putea să îi aducă prejudicii de imagine. Ori exact asta s-a întâmplat cu Antenele și RTV. Au fost „părăsiți”, pe bună dreptate, de bradurile care îi finanțau. Se pare că aceștia din urmă au considerat că se impune o delimitare evidentă față de poziția complet neprofesionistă a jurnaliștilor respectivi, de politica eronată de abordare a unor evenimente extrem de importante pentru societate.
CNA-ul s-a făcut că plouă o perioadă mult prea mare. Cu greu au acordat, acum două zile, câte o amendă în cuantum de 50.000 de lei posturilor de televiziune Antena 3 și România TV „pentru încălcarea dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului și a prevederilor art. 64 alin. 1) lit. a) și b), art. 65 lit. c) și art. 66 alin. 1 lit. a) din Codul audiovizualului”.
Cifrele sunt impresionante: Din 100 de clienți de publicitate, RTV a rămas cu 30 în numai câteva zile. Paginademedia.ro are lista completă a celor care nu mai doresc să se promoveze pe Antena 3 și România TV. Curioșii o pot consulta aici. Și vă mai dau un link către scrisoarea disperată a conducerii România TV către clienții de publicitate: aici. Fraza „Noi vă asigurăm de un singur lucru: România TV va continua să îşi îndeplinească cu succes misiunea de ,,câine de pază al democraţiei” întrucât libertatea de exprimare garantată de Constituţie acoperă cel puţin libertatea de a discuta toate chestiunile de interes public fără vreo restricţie sau teamă de pedeapsă”, spune tot despre faptul că nu au înțeles nimic din ce li se întâmplă. Amenzile CNA, pierderile din retragerea reclamelor cu buget mare, nu contează. Își apără cu îndârjire identitatea lor de televiziune de hoax. Ce ar mai fi RTV fără burtierele agresive și titlurile absolut pe lângă subiect?
S-ar transforma în Digi TV J.
Războiul imaginar continuă și acum. Un lanț de benzinării (nu dau nume), care face parte dintre cei care au retras spoturile de la Antena 3, a avut parte de o surpriză. Cum a considerat un șefuleț de Antenă să rezolve situația? A trimis o echipă pe teren să caute cea mai îndepărtată și mai mică stație de benzină din acest lanț și să facă un „reportaj”. Bineînțeles că au scos în evidență toate neajunsurile acelei clădiri, ca și când așa ar arăta toate celelate. Când n-ai minte, vai de buget. Dar, cine să le spună asta?
De aici poate și teroria că multinaționalele ar susține protestele din cine știe ce motive obscure. Greșit. Doar își apără afacerile. Nu vor răsturnare de guverne, alegeri anticipate etc. Fac ceea ce ar face fiecare dintre noi dacă ar fi proprietarul unui business.
De ce oferea McDonald’s ceaiuri gratuite în timpul protestelor? Poate pentru că intrai pentru un ceai și mai cumpărai și o cafea? Este evident că cei din piață reprezintă clienții acestor companii și nu își pot sabota propriile afaceri continuând să susțină tabăra care nu le aduce niciun câștig. Atât de simplu este și în același timp corect.