Să ai mașină nu e un drept!

    ”Unde să parchez, că nu am unde, arată-mi mata un loc de parcare aici și parchez acolo”, se răstește de deasupra unei talii de peste 120 de cm un individ de etnie incertă. Monstrul pe care l-a parcat pe trotuar, un BMW serie 6 arată prosperitate, doar e nou nouț!

    Individul nu este singurul nesimțit, ca el sunt, poate, sute de mii! De aceea nesimțitul ridică din umeri și pleacă nervos, cu un aer deranjat, de parcă ar avea toate drepturile din lume să-și lase mașina exact unde vrea. Pe trotuar!

    Poliția nu-i vede tocmai pentru că sunt prea mulți, doar nu i-ar putea amenda pe toți? Aceasta este mentalitatea și a celor care încalcă legile și a celor care le aplică, doar suntem în România, nu?

    Dacă am înlocui măcar o zi polițiștii români cu polițiști britanici sau japonezi am avea un record de o jumătate de milion de amenzi de parcare în 24 de ore pentru că polițiștii celor două țări nu sunt impresionați de numărul infractorilor cât sunt de textul legii.

    Dar nu avem. Avem de-ai noștri care se pensionează și la 40 de ani pentru a se angaja uneori pe același post, cumulând o pensie de 4-5 mii de lei cu un salariu la fel de mare.

    Asta în timp ce doamna Maria care locuiește în Berceni, pensionară în vârstă de 70 de ani, cu 45 de ani lucrați fără categorie, are doar 800 de lei.

    Doamna Maria a fost printre puținii români care nu au primit apartamentul de la Partid. Era la începutul anilor 80 când l-a cumpărat. Au atras-o străzile largi din zonă, spațiile verzi dintre blocuri, trotuarele pe care se plimba când era mai tânără dar pe care nu le mai vede.

    Nu le mai vede pentru că sunt acoperite de mașini! Mda, întrebați la poliție sau la primărie și vi se va spune că trebuie să lași un metru pentru libera circulație a pietonilor, ca să parchezi pe trotuar! În Berceni, însă, nu lasă nimeni nimic! Între blocuri sunt sensuri unice cu mașini parcate pe ambele laturi ale străzii! Pe trotuar! Nu se poate circula decât pe carosabil, bătrâni, copii, femei sau bărbați cu cărucioare sau cu biciclete, toată lumea pe carosabil!

    Nu și doamna Maria! Doamna Maria și-a rupt piciorul și poate să meargă numai cu cadru. A încercat și a văzut că e periculos, că este claxonată sau înjurată, că lumea nu are răbdare așa că nu poate să meargă nici la farmacie și nici la piață! Trebuie să se roage de vecini, de prieteni, trebuie să dea mici atenții din pensia de 800 de lei…

    Deși plătește taxe pe proprietate, deși apartamentul e cumpărat cu bani grei, nu cu pițule, ca după Revoluție, deși doamna Maria a contribuit la societate, activ, 45 de ani, doamna Maria nu are dreptul să meargă pe trotuar! Toți proprietarii de mașini și polițiștii din zonă îi spun, ocupând trotuarele, că ei sunt mai îndreptățiți să mențină actualul status quo! ”Unde să parcăm?”

    Avem aici două drepturi concurente, unul adevărat și un altul fals! Cel adevărat este dreptul doamnei Maria să circule pe trotuar, să meargă la piață, la farmacie, la biserică, în parc, unde vrea ea în condiții de siguranță. Celălalt drept, cel fals, este dreptul cetățeanului care și-a cumpărat mașină să o lase sub geam, pe trotuar, pentru că primăria, căreia și ei îi plătesc taxe, nu i-a făcut parcare.

    Nu doar doamna Maria are dreptul să circule pe trotuar! Toți cetățenii au acest drept, fie ei bebeluși, copii, tineri sau bătrâni. Chiar și proprietarii de mașini au dreptul să circule pe trotuar, deși parcând aiurea ne spun că între cele două drepturi pe care le-ar avea îl aleg pe cel cu care ne blochează pe toată lumea.

    Adevărul este că a bloca trotuarul nu este un drept. Cum nici a parca lângă casă nu este un drept. Cum nici a avea mașină nu este un drept! Toate acestea sunt privilegii!

    Dar ce sunt privilegiile? Acestea sunt drepturi speciale, avantaje, imunități primite sau dobândite și care sunt valabile doar pentru o persoană sau un grup mic de persoane.

    Privilegiul de a avea o mașină se obține achitând costul acesteia. Mai mult de 100 de mii de euro, în cazul celui cu BMW serie 6. Adică pensia doamnei Maria pe o perioadă de cel puțin 47 de ani!

    Nu același lucru se poate spune despre parcarea pe trotuar sau aproape de casă! În cazul tipic al mașinii parcată pe trotuar, pe spațiul verde, pe trecerea de pietoni, la mai puțin de 5m de o intersecție, etc, șoferul nu primește acest privilegiu în mod legal, adică achitând o contravaloare, ci îl ia cu japca de la oameni ca doamna Maria!

    În această situație poliția, plătită și din taxele doamnei Maria, este însărcinată a apăra drepturile celor mulți, pentru că, indiferent dacă în București vor exista chiar și două milioane de mașini, vor fi întotdeauna mai mulți oameni decât șoferi, punct.

    Problema este că poliția nu face nimic pentru că ”unde să o las?” a devenit o scuză pe care ei o acceptă. Cu consecințe grave: copiii nu se pot juca în siguranță pe străzi, nu pot merge în siguranță la școală, bătrânii nu pot merge la farmacie sau la piață.

    Mai mult decât atât, unele blocuri sunt atât de sufocate de mașini parcate că salvările și mașinile de pompieri ajung cu greu sau trebuie să staționeze mai departe. Se pierd secunde sau chiar minute prețioase în felul acesta, secunde și minute care se transformă în cruci în cimitir.

    Soluția unică la problemele de trafic din București

    Rezolvarea problemelor de trafic din capitală și implicit a problemelor doamnei Maria se va face doar în momentul în care toți cetățenii, șoferi sau nu, vor ști că dreptul pietonilor de a avea trotuare libere este inalienabil! Când vor ști că a parca lângă casă sau chiar a deține mașini sunt privilegii! Nu în ultimul rând se va trăi ca afară doar când poliția va aplica amendă după amendă, tuturor șoferilor care mai parchează aiurea, indiferent de numărul lor și insensibilă la argumente de tipul ”unde să o las”.

    Dar nu va fi suficient. Educația oamenilor trebuie făcută de autorități cu biciul dar și întâmplinată de măsuri administrative, zăhărelul.

    Tot acest plan vi-l expun mai jos. Dacă aș fi Primar General al Capitalei așa aș face. Dacă aveți idei care ar îmbunătăți acest plan scrieți-le în comentarii! Îl vom putea preda Dnei Primar la cheie!

    Planul

    Să presupunem că am anunța acest plan publicului pe 1 Decembrie 2017 de Ziua Națională. Le-am spune că planul intră în vigoare din 1 Decembrie 2018 de Ziua Națională și că au un an să se pregătrească. În acest an în fiecare zi Primăria va discuta planul în toate mijloacele de informare în masă, inclusiv social media, inclusiv prin publicitate plătită. Am pune un pliant cu ce înseamnă planul în fiecare ușă din București. Scopul? Ca nimeni să nu poată pretinde că nu știa de acest plan după intrarea lui în vigoare.

    Măsuri

    1. Orice proprietate imobiliară nefolosită – teren sau clădire – va fi impozitată cu 100 de euro/m2/lună.
    2. Orice proprietate imobiliară nefolosită transformată în parcare cu plată în urma unei autorizații speciale obținută la un birou unic, într-un timp care să nu depășească o zi pentru autorizație și 4 luni pentru construcție – asfalt, automate de parcare, bariere inteligente, să fie scutită de orice impozit pe o perioadă de 10 ani.
    3. Cererile de autorizație de parcare va suspenda plata impozitului pe durata a 4 luni până la darea în funcțiune a parcării. În caz că aceasta nu se realizează impozitul va fi aplicat retroactiv.

    Măsurile 1 și 2 și 3, negative și pozitive, vor genera apariția a foarte multe parcări private cu plată, multe în afara zonelor centrale. la fel se va genera un interes pentru investitori și o creștere a economiei cu locuri de muncă în construcții sau în servicii – operatorii de parcare.

    4. Primăria va anula orice contract de închiriere a parcărilor de pe spațiul public. În prezent suma plătită pentru aceste parcări este de sub 30 de euro/an și practica generează corupție pentru că locurile de parcare se trafichează cu șpagă.

    5. Orice mașină care va parca pe spațiul public în zonele unde parcarea nu este interzisă – trebuie însemnate ca atare toate parcările sau locurile de pe spațiul public unde este permisă parcarea, cu locuri de parcare delimitate de dungi albastre – trebuie să plătească o taxă zilnică de 2 lei sau 500 de lei pe an.

    6. Taxa zilnică să poată fi plătită prin SMS, taxa anuală ca o Rovignetă la benzinării.

    7. Locurile de parcare existente să fie ocupate pe principiul primul venit, primul fericit.

    Măsurile 4, 5, 6 și 7, prima negativă, următoarele trei pozitive vor genera: a) o competiție pentru locurile de parcare b) un val de oameni care vor renunța la mașină din cauza celor 500 de lei/an, c) o mare de clienți care își vor concentra energiile de la darea de șpagă pentru un loc de parcare ieftin la căutarea de parcări închiriate.

    8. Amenzi de 100 euro/zi pentru cei care parchează cu o roată sau două pe trotuar sau pe spații verzi și de 200 de euro pe zi pentru cei care parchează cu patru roți.

    9. Amenzi de 50 de euro/zi pentru cei care parchează pe prima bandă unde este semn de parcare interzisă.

    10. Măsuri de blocare a conturilor și de recuperare a banilor pentru cei care nu plătesc amenzile.

    Măsurile 8, 9 și 10, toate negative vor genera un alt val de oameni care vor renunța la mașini și o cerere imensă de locuri de parcare, de natură să încurajeze oameni privați sau investitori să investească în cosntrucția de locuri de parcare. Cu cât mai multe, cu atât prețul mediu pe ora de parcare va scădea mai mult.

    11. Crearea unui corp de cetățeni care vor constata abaterea de la lege.

    Pentru că în prezent poliția și poliția locală nu fac nimic pentru a amenda șoferii care parchează aiurea, e de presupus că vor închide ochii sau vor aplica o dublă măsură și când planul va fi în vigoare, sabotându-l! În grupuri de câte trei, cu telefoane inteligente cu un app prin care să trimită la Primărie pozele cu mașinile parcate ilegal împreună cu metadata constând în coordonatele GPS și timpul constatării. După ce amenda va fi plătită grupul constatator va primi 30% din valoarea ei. Cu cât mai multe constatări, cu atât mai mari veniturile. Zero constatări, zero venituri. Pentru a evita amenzi duble, triple, mai multe grupuri raportând aceeași mașină/același loc, amenda va merge grupului care a raportat-o prima dată în intervalul orar 8:00am 7:59 am. O mașină parcată ilegal în acest interval în locuri diferite va fi amendată pentru fiecare loc în parte.

    Această măsură 11 va descuraja în mod evident și covârșitor toate abaterile de la lege și va genera cu atât mai mult cerere pentru piața de locuri de parcare. Pentru o perioadă de câțiva ani, meseria de constatator va fi cea mai bine remunerată meserie din București!

    12. Parcagii ilegali vor fi asimilați cu mafioții care cer taxe de protecție și vor fi încarcerați pentru perioade minime de 3 luni de zile atunci când vor fi prinși asupra faptului. Recidiva va mări cuantumul pedepselor.

    13. În centrul orașului, pe model italian, se va crea o zonă de trafic limitat, ZTL. Rezidenții și cei care lucrează în centru vor putea cumpăra o BUVIGNETĂ pentru ZTL de 200 de euro/an pe prima mașină, 400 pe a doua, 600 pe a treia, pentru mașini de până la 1500cc. Prețurile vor fi mai mari pentru cilindree mai mari. Pentru fiecare abatere/înregistrare pe camera ZTL amenda va fi de 50 de euro. Amenzile vor fi cumulative. Turiștii vor putea intra în ZTL doar dacă un hotel la care au o rezervare le va înscrie pentru perioada rezervării, contra cost, numărul mașinii în baza de date ZTL.

    14. Primăria va demara un program de investiții pentru crearea de parcări tocmai la intrările principale în această ZTL!

    15. Primăria va crea linii de transport public de la aceste parcări aflate la intrarea în ZTL către principalele spitale, stații de metrou, atracții din interiorul ZTL.

    Măsurile 12, 13, 14, 15 vor reduce semnificativ traficul în centrul orașului și va fluidiza traficul și în exteriorul ZTL dat țiind reluctanța de a mai traversa orașul cu mașina sau existența unui mare număr de locuri de parcare cu taxă joasă de la întrarea în ZTL.

    16. Primăria va moderniza transportul în comun. Îl va face predictibil, cu panouri inteligente care să arate în câte minute va veni următorul autobuz dar și traseul cu toate stațiile de pe parcurs și posibilitățile de transfer. Trenul ușor de suprafață, cum se numește 41 trebuie să fie și mai lung și puțin mai lat decât este în prezent.

    17. În centrul orașului vor circula linii speciale de autobuze electrice.

    18. Prețul călătoriei va fi plătit la urcare cu card sau cash. Urcarea se va face doar pe ușa din față. În momentul în care șoferul va semnala călători care s-au urcat pe alte uși printr-un buton vor fi chemați controlorii. Numărul acestora va fi deci mult mai mic decât în prezent.

    Măsurile 16, 17, 18 vor fi de natură să încurajeze oamenii să călătorească cu transportul în comun și vor reduce drastic numărul celor care vor folosi mașini.

    19. Companiile de taxi și mașinile UBER și Taxify vor primi acces în ZTL iar șoferii acestora vor fi scutiți pe impozitul pe veniturile realizate din taximetrie.

    20. Înmatriculările de mașini se vor face din 1 Decembrie 2020 doar în cazul în care se prezintă contracte de închiriere pe cel puțin 1 an pentru locuri de parcare aflate într-o rază de 2 km de domiciliul proprietarului.

    21. La patru ani de la intrarea în vigoare a planului va fi interzisă parcarea pe prima bandă acolo unde prima bandă are în dreapta trotuar și imobil de locuit, birouri, spitale, școli și alte edificii de interes public.

    Măsura 21 va influența nu doar fluidizarea traficului, care se va putea desfășura inclusiv pe banda 1, ci va salva vieți atunci când salvările și mașinile de pompieri vor putea să oprească exact la locul la care au fost chemate.

    Concluzie

    Cu o perioadă de grație și pregătire de un an de zile, planul de fluidizare a traficului poate fi implementat cu costuri minime din partea Primăriei Capitalei. Banii generați din amenzi, autorizații ZTL, permise de parcare vor fi arhi suficienți să finanțeze un transport în comun modern, parcări îmense la intrările în ZTL, infrastructura umană necesară implementării planului.

    Planul va genera o întreagă economie, investiții și locuri de muncă. Nivelul de trai va crește. Nemulțumirile inițiale se vor transforma în mulțumiri iar capitala asta care arată a oraș otoman de provincie va deveni orașul european pe care îl dorim cu toții.

    Este nevoie doar de voință! Și de respectarea legii!

    Fotografia este făcută pe 25 oct 2017 la Piața 1 Mai. Un șir întreg de mașini sunt parcate până la 10 cm de bloc. Pietonii trebuie să meargă pe carosabil. Un carosabil care devine un adevărat râu la fiecare ploaie. Este civilizat așa? ”Unde să o las?” nu mă convinge deloc. Oamenii, bătrâni sau copii au nevoie de trotuar mai mult decât aceste mașini!

    Spune-ți părerea