Pentru reprezentatia de teatru Noh din 16 iunie de pe scena Studio a Teatrului National din Bucuresti, nu mai sunt bilete! Domnul ambasador Kisaburo Ishii a apreciat ieri ca, desi sala are 500 de locuri si au fost temeri ca nu se vor ocupa toate, trupa Yamamoto din Osaka va juca cu casa inchisa!
Anticipand evenimentul de peste cateva zile, astazi, la resedinta ambasadorului Japoniei la Bucuresti a avut loc o conferinta de presa inedita, la care au participat alaturi de Excelenta Sa si, din partea Teatrului National, dna. Anca Roxana Constantin, si Prof. Dr. Iulia Waniec, profesoara de limba japoneza la Universitatea Cantemir si doctor in teatrul Noh.
Cei trei vorbitori s-au intrecut in a prezenta nu doar teatrul Noh in sine, ci si importanta pe care o are in cultura japoneza. Publicul roman a auzit, cel mai probabil de teatrul Kabuki, insa acesta este doar o arta teatrala clasica, dezvoltata in Japonia, alaturi de, mult mai putin cunoscutele Noh si Bunraku.
Daca Bunraku, la fel cu Kabuki, au aparut si s-au dezvoltat in jurul artei populare si a claselor populare de oraseni si targoveti, care plateau costul biletului, Noh a aparut ca arta teatrala agreata si dezvoltata in jurul aristocratiei. „Pe vremea tatalui meu, un barbat nu se putea numi gentleman daca nu cunostea cantecele-poezii din teatrul Noh” a spus dl. ambasador Ishii. In primul rand nu era adresat platitorilor de bilet. Familiile arisocrate aveau in palate scena speciala dedicata Noh si invitau trupe de teatru pentru reprezentatii, de cele mai multe ori in cadru restrans.
Teatrul iubit de samurai mai rezista inca, desi nu e la fel de popular ca in trecut. Recent se merge cu clasa de liceu sau, in locurile unde castelele medievale se restaureaza, se merge la reeprezentatii speciale care au loc in aer liber, in curtea castelului si, la fel ca in trecut, se aprind focuri in noapte, pentru a ilumina scena.
Teatrul Yamamoto incearca sa tina aprins focul pentru Noh in inimile tinerilor, dar si sa promoveze acest gen de arta teatrala in strainatate.
Daca pentru acest al doilea obiectiv au venit pana in Romania, pentru a participa la festivalul de teatru de la Sibiu, pentru primul au creat doua aplicatii pe mobil.
„We Noh!” care se descarca gratis in ios si android te lasa sa intelegi desfasurarea piesei pentru ca ofera o animatie similara cu miscarile personajelor si ofera bule de dialog cu ceea ce spun actorii pe scena, iar a doua, „Ohayashi sensei” te lasa sa te joci cu instrumentele muzicale utilizate in Noh.
Reprezentatiile de la Bucuresti si Sibiu sunt semnificative si datorita faptului ca rolul principal al piesei Adachi-ga-hara, adica „Demonul muntelui”, un fel de baba cloanta ridicata la rang de drac, este jucat de Akihiro Yamamoto, actor care a fost declarat de Japonia drept „tezaur viu”.
Ca tot veni vorba de tezaur, teatrul Noh este, din 2008, patrimoniu imaterial UNESCO.
Aceste fiind scrise, intrebarea foreasca este „Cum, nu mai sunt bilete?” O, ziarul meu va sfatuieste sa pichetati Teatrul National si sa cereti sa se mute la Sala Mare! Acum, mai e o saptamana, daca nu reusiti acum pana se intoarce Noh in Romania va mai curge multa apa pe Dambovita.