Prima autostradă construită de chinezi în Europa

    Preşedintele Serbiei, Aleksandar Vucic, şi ambasadorul Chinei la Belgrad, Chen Bo, au participat duminică la inaugurarea autostrăzii E-763, denumită „Milos cel Mare”, aceasta fiind prima autostradă construită de chinezi în Europa deschisă traficului, informează Euronews şi Tanjug.

    Autostrada E-763 face parte dintr-o reţea transeuropeană de autostrăzi care face legătura între Gdansk şi Atena, precum şi între Istanbul şi portul Bar de la Marea Adriatică.

    Autostrada inaugurată duminică face legătura între oraşele Obrenovac şi Ljig, are o lungime de 62,7 kilometri şi a fost concepută pentru viteze de 130 km/h.

    La ceremonia de inaugurare, preşedintele Aleksandar Vucic a spus că acest tronson de autostradă, construit de firma chineză Shandong Hi-speed Group, va contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii în Serbia şi va atrage investitori în oraşe de-a lungul autostrăzii. Vucic a subliniat că o serie de companii chineze au contribuit la relansarea economiei Serbiei, în special firma HBIS, care a cumpărat combinatul siderurgic Smederevo, firma Zijin, care a preluat un producător de minereu de cupru din oraşul Bor, şi firma Linglong care a făcut invstiţii semnificative în oraşul Zrenjanin.

    Cu această ocazie, președintele, Aleksandar Vucic,  a solicitat tuturor sârbilor din străinătate să se întoarcă în Serbia, deoarece aceasta este țara lor şi  le v-a oferi o viață mai bună. „Vom construi 5.000 de kilometri de autostradă. Vrem să schimbăm Serbia mai repede ca niciodată, vom investi aproximativ un miliard de euro pentru 5.000 de kilometri de drumuri regionale și locale” . A spus Vucic cu această ocazie. Președintele a mulțumit membrilor Guvernului, fostului președinte Tomislav Nikolic, precum și reprezentanților chinezi și președintelui Xi Jinping

    În luna iulie a acestui an, ministrul Infrastructurii, Zorana Mihajlovic, anunţa că Serbia intenţionează să împrumute mai multe miliarde de euro din China şi alte ţări străine în următorii ani, pentru a finanţa investiţii în proiecte regionale.

    „Statul trebuie să demareze noi investiţii dacă vrea o creştere economică continuă, în caz contrar am putea avea probleme”, a mai spus Zorana Mihajlovic, care ocupă şi postul de vicepremier în cabinetul condus de Ana Brnabic.

    Pentru a putea realiza acest lucru, autorităţile de la Belgrad intenţionează să investească până la opt miliarde de euro în infrastructură pe termen mediu, în principal graţie unor acorduri finanţate de China, dar şi de Rusia, Turcia şi Azerbaidjan.

    Serbia a încheiat anul 2018 cu un mic excedent bugetar, iar planul de cheltuieli pe 2019 mizează pe un deficit de 0,5%. Datoria publică totală a Serbiei se situa la finele lunii mai la 51,8% din Produsul Intern Brut.